Digital literacy – a necessity in the social and professional inclusion of deaf
U sklopu Grundtivg projekta Digitalna pismenost – nužnost u socijalnoj i profesionalnoj inkluziji gluhih (Digital literacy – a necessity in the social and professional inclusion of deaf) održana je radionica za stručnjake s iskustvom u radu s gluhim osobama. Radionica se održala u gradu Craiova u južnoj Rumunjskoj od 16. do 20. lipnja 2014. godine. Na radionici je sudjelovalo 13 stručnjaka iz Rumunjske, Hrvatske, Bugarske, Turske, Slovenije, Škotske i Engleske. Iz Hrvatske je na radionici sudjelovao Tihomir Marojević iz Gradske knjižnice i čitaonice Vinkovci.
Tijekom pet dana za sudionike su organizirane razne aktivnosti, stručni posjeti i predavanja. Prvoga su se dana sudionici predstavili kratkim izlaganjem. Predstavili su i svoja dosadašnja iskustva u radu s gluhima te ustanovu, grad i državu iz koje dolaze.
Raspravljalo se o važnosti digitalne pismenosti za socijalizaciju gluhih osoba, o načinima informatičkoga opismenjavanja odraslih gluhih osoba, mogućnostima njihova stručnoga usavršavanja i slično.
Tijekom prvoga stručnog posjeta dječjem vrtiću, osnovnoj školi i internatu za gluhu djecu St. Vasile Craiova School, predstavljene su njihove školske aktivnosti, oprema i stručnjaci koji rade s djecom. Sudionici radionice posjetili su nekoliko razrednih i vrtićkih odjeljenja kako bi imali priliku vidjeti kako izgleda jedan nastavni sat u školi i jedna radionica u vrtiću. Nakon toga predstavljen je softver koji se koristi u spomenutoj školi prilikom učenja abecede, pisanja i znakovnoga jezika.
Nakon završetka predstavljanja softvera, održana je radionica na kojoj su polaznici predstavili mogućnosti za daljnji razvoj, školovanje i zapošljavanje gluhih nakon završetka osnovne škole. Sudionici su predstavili mogućnosti gluhih osoba u svojim zemljama.
Trećega dana radionice sudionici su bili u cjelodnevnom posjetu srednjoj školi Beethoven Special Technological High Scool. Radi se o srednjoj školi za gluhu i djecu oštećena sluha. Većina polaznika ove škole završila je osnovnu školu St. Vasile. Škola ima nekoliko smjerova: obrtničke smjerove, kao što je krojač, zatim umjetničke, kao što su fotografija i kiparstvo te znanstvene smjerove koji pripremaju polaznike za fakultetsko obrazovanje. U okviru škole djeluje i dom u kojem su smješteni polaznici škole.
Izuzetno zanimljivo je bilo predstavljanje izvanškolskih aktivnosti kao što su plesni klub No Limit koji je u emisiji Rumunjska traži zvijezdu osvojio četvrto mjesto te pantomimičari koji su se predstavili dvjema predstavama.
Predstavljeni su brojni internetski i računalni alati, kao što su internetski rječnici znakovnoga jezika, Skype, razni chatovi, facebook i slično, koji danas olakšavaju komunikaciju gluhih osoba, kao i komunikaciju gluhih i čujućih osoba.
Četvrtoga su dana sudionicima radionice predstavljena najsuvremenija tehnička pomagala koja olakšavaju život gluhih osoba, među njima i slušni aparati zahvaljujući kojima se broj apsolutno gluhih osoba uvelike smanjio u posljednjih 30 godina. U školi St. Vasile iznijeli su podatak kako je školu prije 30 godina, kao i danas, pohađalo oko 300 učenika. Početkom 80-ih godina prošloga stoljeća svi su bili gotovo u potpunosti gluhi, dok je danas broj takvih polaznika pao na oko 120.
Petoga dana polaznicima je predstavljen program iz kojega se projekt Digitalna pismenost financira, kao i mogućnosti daljnje suradnje svih ustanova iz kojih su polaznici došli. Nakon toga su dodijeljeni certifikati i potvrde Europass mobilnosti.
Uz stručni dio programa domaćini su organizirali i nekoliko neformalnih aktivnosti kako bi sudionici naučili nešto o Rumunjskoj, obišli grad domaćin te se upoznali međusobno.
Prvoga dana organiziran je posjet parku Romanescu koji nosi ime gradonačelnika Craiove koji ga je dao izgraditi 1900. godine. Park se prostire na 130 ha, ima preko 35 km staza i mostova, hipodrom, zoološki vrt te jezero od 4 ha. Također, sudionici su obišli širi centar grada s brojnim trgovima i spomenicima od kojih treba izdvojiti Trg Mihai Viteazula, ujedinitelja Rumunjske te spomenik Karlu I., prvom rumunjskom kralju. Domaćini su upriličili i obilazak nekoliko muzeja: Oltenia (etnografski), Povijesni i Prirodoslovni muzej te nekoliko crkvi od kojih treba istaknuti katedralu sv. Dimitrija u kojoj se čuvaju relikvije toga pravoslavnog sveca. Možda najdojmljivije rumunjsko iskustvo bilo je gostovanje na maturalnoj zabavi Beethoven škole kada su se sudionici upoznali s polaznicima srednje škole, kušali tradicionalna rumunjska jela te od maturanata naučili nekoliko koraka rumunjskih narodnih plesova.
Na kraju treba reći kako projekt Digital literacy – a necessity in the social and professional inclusion of deaf provodi organizacija Asociatia Window Romania iz Craiove. Voditelj projekta je Ionut Smarandache, psiholog u Beethoven školi i potpredsjednik udruge Window Romania. Radionicu je, kao i cijeli projekt, financirala Europska unija kroz Grundtvig Lifelong Learning Programme.